fredag 15. januar 2010

Snart tatt igjen snekkerne

Snekkerne har tatt en skikkelig pause mens vi venter på vinduene. I mellomtiden har jeg tatt igjen det som skal gjøres på garasjen. Sutaket er på plass, og nå har jeg fått på plass asfalt vindtett, musetetting og sløyfer. På hjørnene har jeg i tillegg lagt på litt windbreaker for å være sikker på at jeg ikke blir kald på ørene i det kommende miniverkstedet.

Jeg har en Hitachi NR90GR spikerpistol som hjelper veldig på tempoet. Den fungerte veldig dårlig da det var kaldere enn -10 grader, men det er lettere å være triggerhappy nå etter at den verste kulda har sluppet taket.

På bildet prøver jeg å finne ut av hvorfor spikeren sitter fast i pistolen. Etter at jeg hadde trukket spikeren ut av panna, slo jeg på plass 40 meter med sløyfer på et kvarters tid. Å slippe bankingen er én ting. En annen ting er at man slipper å holde i spikeren. Dermed har man en hånd til overs som man kan bruke til å klø seg i ræva med, eller eventuelt holde materialene.
Pistolen kjøpte jeg billig i en amerikansk nettbutikk, og ekstra billig ble det fordi dette var en utgående modell. Oppfølgeren retter opp noen av barnesykdommene til den jeg har kjøpt. Den er litt følsom for når den vil skyte, og den sliter med å mate de fem siste spikerne når man bruker små spiker. Dessuten er det litt tungvindt å justere hvor hardt den skal skyte. Uansett er jeg veldig fornøyd når man tar prisen i betraktning (under 2000 kroner). Enkelte norske butikker tar fortsatt over 5000 for denne "utdaterte" modellen, mens i USA selges den nå for ned mot 1300 kroner.

Tips hvis du vil kjøpe en sånn pistol: Pass på å ikke kjøpe modellen som heter "GC", den tar andre, mindre brukte spikerhoder. "GR" står for "rounded", altså vanlig runde hoder. Spikervinkelen er 21 grader, kanskje den mest solgte maskinspikertypen i Norge. Hvis du vil kjøpe den siste versjonen av denne pistolen er betegnelsen NR90GR2 (2-tallet står for versjon 2).
Valg av gass: Kjøp Senco gass, ikke Hitachi. Hitachigassen fryser visstnok allerede ved et par minus. Sencogassen tåler mer (ca -10 (men da er det andre ting som fryser også ;-)))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar