fredag 1. januar 2010

Olek gjør et ISO-stunt


Stativet lå bare femti meter unna. Likevel, i kraft av å være Olek, ble bildet tatt på frihånd. ISO-verdien ble blåst opp til 1600 og eksponeringsverdien ble stilt ned to hele trinn. Eksponeringstiden er på 1/15 sekund, i lengste laget for en frossen polsk hånd.

I Photoshop Lightroom (anbefales på det aller mest hysteriske) dempet jeg kornene fra den høye ISO-verdien ved å skru ned "Clarity". Den drøye blåfargen er helt ekte. Noen vil kalle det feil hvitbalanse, jeg vil kalle det en vakker morgen. Faktisk har jeg dempet mengden blått noe. Olek tar selvkritikk på den frekke plasseringen av månen.

Båten er forøvrig den jeg bruker når jeg fisker. Holger har lånt meg både båt, garn og annet utstyr. Det er fint :-)

2 kommentarer:

  1. Øy, dette ble jo fantastisk. Hvis du ikke opererer med bildestabilisator, tror jeg du vil gjøre det meget godt som skytter. Herlig frekk plassering av månen, man skal jo bryte reglene, skal man ikke?

    SvarSlett
  2. Takker ;-)

    Bildet hadde bare vært pent om månen hadde vært plassert lengre til høyre. Med månen sentrert er bildet genialt!!! Fnis. Jeg må innrømme at jeg prøvde alt jeg kunne å få månen litt lengre til høyre, men den ville ikke. Kunne jo klipt og limt litt, men det får være grenser.

    Bildestabilisator var veldig dyrt da jeg kjøpte kameraet, så det har jeg ikke. I dag er det jo vanskelig å kjøpe Nikon-kamera uten å få et VR-objektiv kastet etter seg.

    SvarSlett