tirsdag 13. april 2010

Plassering av ting som ikke kan angres

Dette bildet pynter ikke akkurat opp på bloggen, men det viser i alle fall at elektrikerne har lagt inn punkter og rør i andre etasje.

I tillegg har jeg lagt opp rør til nettverk, TV og høyttalere. På bildet ser man to svarte rør som går ned langs hver sin stender. Disse er ment for bakhøyttalere som skal integreres i veggen. Vi eier forsåvidt ikke surroundforsterker, og heller ikke integrerte høyttalere, men da er det i alle fall lagt til rette for det, og vi slipper kabler langs gulvet.

Jeg har trukket rør til nettverk til alle soverom, og de fleste andre bruksrom. TV-signalet (det er jo egentlig snakk om datatrafikk) blir sendt via nettverkskabel. Trådløst nettverk har foreløpig langt i fra kapasitet til å sende avgårde data som kan gi HD-kvalitet. Nå skal ikke alle ha TV på rommet. Faktisk er det ingen av oss som skal ha det. Men det kan jo komme i fremtiden.
(Redigert 18.4.: Pinlig bommert der. Som kommentøren under påpeker er det gammelt nytt at siste generasjon trådløsteknologi kan overføre HD-kvalitet. Jeg står likevel på at det ikke er bra nok. Selv om det sikkert er det. Neida. Joda. Neida.)

Plassering av høyttalerkabler og signalkabler er en liten hodepine. Vi har jo ikke bestemt oss helt for hvor TV og høyttalere skal stå. Dvs. vi har bestemt oss, men vi innser at det kanskje ser annerledes ut når veggene er på plass. Da er det i så fall for seint. Dette gjelder spesielt i første etasje, der vi har bestemt oss for å plassere dekoder og lydkilde i et hjørne i stua, og sende lyd og bilde til stua, og lyd til kjøkkenet.

Lyden på kjøkkenet er det eneste som har vært planlagt leeenge. Der skal vi ha noen gode høyttalere integrert i taket. Da blir det enda mer ekstatisk å rydde kjøkkenet mens Steinfeldt raller i Dagsnytt Atten. Bøttelyd og ledninger på kjøkkenet har lenge irritert både fruen og meg.

4 kommentarer:

  1. Trådløs med hastighet nok til HD -> 802.11n :)
    Har eksistert de siste 2 år.

    vidar

    SvarSlett
  2. Hei Vidar!

    Takk for oppstrammingen! Innlegget er herved redigert, og jeg har straffet meg selv ved å beholde den teite påstanden :-)

    SvarSlett
  3. Jeg støtter Ole her. Skal man bygge, så legger man kabler i veggen. Trådløst er kanskje raskt nok, men veldig ustabilt. Merker at jeg får veldig lyst til å bygge hus når jeg leser dette. Er det lov å spørre hva slags integrerte høyttalere du har valgt til kjøkkenet?

    SvarSlett
  4. ... dessuten utløser trådløse nettverk migrene, og en rekke nevrologiske sykdommer!

    Høyttalerne blir antagelig B&W. Jeg hadde først bestemt meg for B&W CCM50, men B&W skal visst komme med en ny og bedre serie med takhøyttalere ganske snart, så da venter jeg litt med å bestemme meg.

    Rørene til høyttalerne i stua er forøvrig lagt opp sånn at jeg kan ha integrerte høyttalere i stua også, på sikt. Foreløpig er jeg veldig, veldig fornøyd med Monitor Audio-høyttalerne jeg kjøpte i fjor.

    SvarSlett