torsdag 22. april 2010

Klart for sparklings

Andre etasje er nå gipset ferdig, så nå gleder jeg meg til å fylle fritiden med sparkling. De siste dagene har jeg lest meg opp på det aller hotteste innen sparkelteknologi. Å være sparkelgeek hjalp lite da sparkelen skulle kjøpes inn. Sparkelselgeren himlet med øynene og konkluderte på denne måten: "Dette er en gipsplatesparkel! Den kan du bruke på gipsplatene dine!". Han har sikkert helt rett. Fra nå av holder jeg fakta om bindemiddelmengde for meg selv.

På bildet ses loftsstua. De tre døråpningene til høyre leder til ungenes rom, og en bod i midten.

Denne gangen var det forøvrig enkelt å velge gips. Vi liker best glatte flater, og hadde sponplater i det forrige huset. Sponplatene beveger seg mer, så det er sprekker lettere i skjøtene. Jeg innbiller meg også at de er hakket vanskeligere å sparkle, fordi det ikke er noen forsenkning i skjøten, og dermed må man legge sparkelen utenpå i et usynlig lag. En annen ting er at sponplater visstnok slipper fra seg gasser i større grad enn gips. Jeg veit ikke hvor reelt dette er, men det er sikkert noe i det siden sponplatene består av mye lim.

Fordelen med spon er jo at det er enklere å feste ting og slå i spiker. Dessuten tåler de i større grad at man kaster møbler rundt seg. Vi får prøve å unngå det fra nå av.

2 kommentarer:

  1. Interessante veggplatefaglige vurderinger! Jeg må si jeg har et ganske anstrengt forhold til gips, og de enorme mengdene gipsanker som blir hengende igjen når man bytter plassering på ting på veggene. Og hva skal man med eget hus hvis man ikke kan kaste møbler rundt?

    Men det ser ut som dere får det veldig bra! Når er estimert innflytting?

    SvarSlett
  2. Jo takk, detta ser i grunnen lovende ut! Estimert innflytting var først utpå høsten. Nå håper vi på august/september. Jeg har hele tiden vært så pessimistisk som mulig i forhold til innflytting for å ikke legge for stort press på meg selv. Innerst inne håper vi på å være inne før skolestart, men det sier jeg ikke høyt til noen. Haha, så morsomt.

    SvarSlett