søndag 23. mai 2010

Kjeeeeeeeeeeedelig og slitsomt

De siste ukene har jeg fått lagt på tre lag med sparkel i 2. etasje. Nå gjenstår bare sliping og vasking, så er det klart for maling og tapet. Problemet er bare det at slipejobben er mye tyngre og tidkrevende enn det jeg kunne huske. Jeg har prøvd å være disiplinert når det gjelder mengden sparkel, men likevel har jeg nå brukt nesten en hel dag på å slipe ferdig to soverom og en bod. Noe av grunnen er nok at jeg har kjøpt slipepapir av dårlig kvalitet. Det blir fort utslitt og går i oppløsning.

Jeg har sett at noen anbefaler maskinell sliping ved hjelp av en såkalt giraff (eller var det elefant?), men jeg er skeptisk til å bruke maskin når marginene er så små. I skjøtene som ikke er forsenket ligger jo papirremsa oppå platene, og sliper man helt ned på papiret er man ute og padler. Derfor sverger jeg til manuelt arbeid for å beholde full kontroll. Ingen grunn til å gjøre flere feil enn man absolutt må.

Planen var å bruke pinsen til å gjøre ferdig slipingen i 2. etasje, men siden alt slipepapiret går i oppløsning blir det nok til at jeg starter med sparklingen i første etasje. Der er nemlig det meste av plating også ferdig.

Jeg har forøvrig funnet en fin metode for å øke intensiteten. Jeg åpner alle vinduer og dører, og har på minimalt med klær. Da er det bare å peise på som en gærning for å holde varmen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar