fredag 26. november 2010

Evaluering

Dette er det siste byggeblogginnlegget knyttet til byggeprosessen. Bloggen har blitt en brakkblogg. Jeg sier i fra hvis jeg finner noe nytt å skrive om.

Her er en evaluering av firmaene vi har brukt i byggeprosessen. Vi har vært borti mye rart.

De fleste firmaene er lokalisert på Karmøy. Vi valgte å ha en viss geografisk distanse til leverandørene, sånn at det ikke skulle bli altfor klæint når kranglinga starta. Ulempen med karmøybuene er at samtlige er miljøsvin, og alle tror at Carlihagen har en spesielt dyp og avslørende innsikt i hvordan klimaforskningen foregår. Sånn, forenkling i god Frp-ånd.

Odd Hansen AS
Dette var firmaet som satte opp huset, og som administrerte hele byggeprosessen. Jeg var skeptisk til om de klarte å administrere prosjektet så langt unna, men det har gått bra. Odd Hansen har framstått som veldig seriøse gjennom hele prosjektet. Alle klager som det har vært hold i har de tatt til etterretning, og vi har kommet fram til greie løsninger der vi har vært uenige. De har levert et ferdig hus akkurat som vi ønska det. De har alltid holdt seg til avtalte tidspunkter unntatt akkurat den siste dagen før vi skulle flytte inn. Dette ødela litt av gleden ved å flytte inn, men totalt sett er vi kjempefornøyde.

Å betale for administrering har sin pris, og vi har jo ikke klart å få til rabatter som vi sikkert ville fått hvis jeg hadde kjørt rundt og henta materialer sjøl. På den annen side har rørlegger og elektriker reagert umiddelbart på alle henvendelser fra Odd Hansen. Jeg kunne mase i dagevis uten resultat. Da jeg ba byggeleder om å mase, så kom de på timen.

Comfort Karmøy AS
Dette rørleggerfirmaet er bedre kjent som Åkra rør (sikkert med stor "r") og har holdt på i maaaange år.

Positivt:
  • Hyggelige folk som skrur sammen rør som holder tett (i alle fall så langt)
  • Reagerer kjapt på henvendelser fra byggeleder
  • Hever seg over billige hersketeknikker fra byggherren
  • Fakturerte som avtalt
Negativt:
  • Sjefen tar aldri telefonen. Bokstavelig talt. ALDRI! Vi har jo brukt Comfort Karmøy til både vanlig rørlegging og oppvarmingsløsningen, så det har blitt noen telefoner, men den tas aldri. Jeg må alltid ringe sentralbordet, og så bli satt over. DA kan det hende at jeg får kontakt.
  • Responstiden på sms/epost er på minst en uke, hvis man får svar. Venter fortsatt på svar på den siste e-posten jeg sendte.
  • Altfor mange rørleggere. Det kom en ny rørlegger for hver gang. Og den nye snakket alltid om hva den forrige burde gjort tidligere. (- Fortell det til kollegaen din, ikke til meg!)
  • Ikke så flinke på luft/vann-varmepumper som de først gav inntrykk av. Men nå fungerer det!
Haugesunds elektriske
Disse gutta ligger konstant på makspuls. Laktatet tyter ut av ørene mens de jobber, og å kommunisere med dem fungerer kun hvis man løper ved siden av dem. Resultatet av dette var at en del punkter ble smelt opp på feil steder, og beskjeder som ble gitt underveis ble ikke registrert. Dette førte til at de måtte tilbake og rette opp feil, med enda mer laktatsøl som resultat.

Dette inntrykket endra seg mot slutten av prosjektet. Da var jeg faktisk imponert over at de fikk med seg alt jeg ba om oppi alt stresset. Jeg har et klart inntrykk av at disse folka kan jobben sin, og de forholdt seg til avtalt pris.

Oppdatering 28.01.11.: Inntrykket har endret seg til det negative igjen. Haugaland Kraft har vært på besøk for å kontrollere det Haugesunds elektriske har gjort. Kontrolløren fant så mange feil at han ikke kan forstå at elektrikeren har utført sluttkontrollen:
  • Jording mangler for to stikkontakter i 1. etasje, alle stikkontaktene på barnerommene, og ventilator på kjøkkenet.
  • Jordfeilbryter på en kurs slo ikke ut som den skulle. Jordfeilbryter på en annen kurs var defekt.
  • Manglende kontroll på overspenningsvern.
  • Manglende underlagsdokumentasjon for anlegget.
Oppdatering 26.09.11: Nå, etter over et halvt år, har Haugesunds elektriske endelig klart å kreke seg opp til vår ringe bolig for å fikse feilene.

Fjeldkårstad gulv
Folk har en tendens til å svare "urettferdighet" på spørsmålet om hva som gjør dem mest sint. Det som gjør meg mest sint er folk som gir faen i jobben de gjør, spesielt når den blir utført i mitt hus! Jeg har vel sagt det jeg ønsker å si om Fjeldkårstad gulvs innsats med membranlegging i dette innlegget.

Suldal Trevare
Disse valgte vi ikke sjøl, siden de blei leid inn av Odd Hansen. Men de må med siden de har satt opp en lekker trapp uten knirk. UTEN KNIRK! Det er herrrrrlig!

Kvik kjøkken
Anbefales hvis de har kjøkkenfronter som du absolutt MÅ ha!

Positivt:
  • Personlig oppfølging, og såpass lite miljø (Haugesund) at de alltid veit hvem du er, og kan hjelpe til umiddelbart.
  • God kontroll på sortimentet og mulighetene.
  • Det blei jo fint, da.
Negativt:
  • Spektakulært mange klønete løsninger for montering. Kvik kan på mange måter sammenlignes med IKEA, men de har altfor mange rare løsninger og unntak som er umulig å huske når man står og skal montere. Javisst, jeg gjorde noen feil, og det var min egen skyld siden jeg ikke leste gjennom alle dokumentene for hver modul.
  • Noen av løsningene for montering er gammeldagse sammenlignet med IKEA. Mye skruing der det kunne vært klips. Mye boring der det kunne vært hull.
  • Sokkel leveres uten silikon-/plastlist mot gulv. Sponplata vil nok svulme opp første gang en av ungene tryner med et fullt glass på kjøkkenet.
Muñoz
Mange haugalendinger kjenner til firmaet, men ikke mange handler der. Disse gir gode tilbud på større bestillinger, men enda viktigere: De har Haugesunds laveste priser på flislim og annet kliss. Flislimet er faktisk 50 kroner billigere per sekk enn på OBS Bygg. Og er du kvinne så bæres sekkene ut i bilen for deg. Er du mann må du pent bære halvparten sjøl.
Og navnet, tja, jeg liker å tro jeg kan litt spansk, men selv ikke ordboka veit hva Muñoz betyr.

Byggmax
Guds gave til forbrukeren som veit forskjellen på sløyfe og lekt. Samtidig sliter Byggmax litt med at haugalendingene har like stor tro på Obs som på Gud. Gud er stor på Haugalandet, så da står vi faktisk overfor en gordisk knute, med mindre man legger Gud på hylla.

Obs bygg
Marginalt billigere enn de konkurrerende dyre byggevarekjedene. Et merkelig sted å være kunde. Flesteparten av de ansatte er ca 14 år gamle. Dette setter et preg på stemningen i lokalet. Tanketomme nek som svever rundt med usikre blikk, og som med god grunn gruer seg til at den neste kunden skal finne dem. Frådende kunder på desperat leting de merkeligste ting, f.eks. våt ved fra et land langt, langt borte.

Byggmakker
Stort bygg, lite kompetanse. Spektakulært høye priser på enkelte produkter. Ofte gode kampanjetilbud på sparkel. Har byttet ut Jotun med Beckers. Kan det tyde på at innkjøpsansvarlig er mer opptatt av kvalitet enn merke? Byggmakker er nok skikkelig glade for at Byggmax blei nærmeste nabo.

Noen nevnt, noen glemt. Mer kommer... kanskje

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Takk for en grundig evaluering. Dere bloggere, altså. Vet å benytte dere av makten dere har! Har du fått noen tilbud om gratis sparkel for positiv omtale enda?

    SvarSlett
  3. Det har vært helt stille. Heeeeeeeelt stille. Like greit å avslutte byggebloggingen. Dere får komme over og se sluttresultatet med egne øyne!

    SvarSlett